سامانه پرداخت الکترونیک دردفاتر و معایب موجود

- 

ج : موارد دارای ابهام در دستورالعمل جدید

  • .1-اختصاص کارت اعتباری به سردفتر موضوع تبصره 1 ماده یک ،   قبلا"نیز توسط بانک ملی مورد قبول و تعهد قرار گرفته بود ولی عملا"اقدام مثبتی صورت نگرفت و در حال حاضر نیز بانکهای ملی اقدامی بعمل نمی آورند از آنجا که طبق  دستورالعمل مذکور تاریخ اجرا از زمان صدور تعیین گردیده  وضعیت مراجعین فاقد کارت که اکثریت را تشکیل میدهند همچنان با مشکل روبرو است.2
  • 2-قسمت اخیر تبصره 2 ماده یک با این عبارت "چنانچه تعداد واریزی از طریق شعب بانک بیش از 5%تعداد کل واریزی های یک دفتر خانه درهرماه را شامل شود، متعاقب اعلام مراتب ، واحد بازرسی مربوطه نسبت به بررسی موضوع اقدام خواهد نمود" گنگ و مبهم است و مشخص نشده اعلام مراتب توسط چه مرجعی و به کدامین واحد بازرسی (ثبت اسناد یا بانک ملی) صورت خواهد پذیرفت؟  و مسئولیت قطع سامانه با چه کسی است؟ و کندی سرعت که موجب سرگردانی سران دفاتر  و ارباب رجوع و ایجاد حس بدبینی میگردد تا کی ادامه خواهد داشت و مسئول رفع آن و مرجع اعتراض و پاسخگوئی  کیست؟
  • 3-در همان قسمت مشخص نگردیده آیا سردفتر باید در پرداختهای دستی علاوه بر درج شناسه اختصاصی ، شماره حسابهای مربوطه را نیز درج نماید؟  ویا بانکها خود آن را  شناسایی خواهند نمود؟
  •  4-در ماده 3،  هماهنگی انجام شده توسط  امور مالیاتی و الزام به پرداخت وجوه مربوطه بوسیله  سامانه مطرح ولی در مورد قطعی سیستم موضوع تبصره 2 ماده یک تعیین تکلیف نشده تا امور مالیاتی نیز شماره حسابهای استانی را به بانکهای ملی اعلام نماید
  • 5-درماده 4 دفاتر مکلف شده اند هنگام مراجعه متقاضیان و قبل از تنظیم سند بررسیهای لازم و کنترل را انجام و هزینه سند و وجوه عمومی را محاسبه و به متقاضی اعلام تا توسط کارت بانکی پرداخت نماید ولی در ماده 5 یکی از مشخصه های فیش پرداختی رایانه ای را "شماره سند و تاریخ آن" قید نموده که با عنایت به ثبت سند در زمانی بعد از پرداخت و تکلیف به درج شماره  مرجع در اسناد تنظیمی ، با عطف توجه به ماده 6 دستورالعمل ، بنظر میرسد با مواد  4 و 6 در تناقض است ضمن آنکه تصور میشود کلمه "بازپرداخت کننده" اشتباه تایپی و منظور همان پرداخت کننده باشد
  • 6-گرچه در ماده 9 مسئولیت اشتباه در محاسبه و تعیین میزان حقوق دولتی از لحاظ کسری را بعهده سردفتر گذاشته لکن در خصوص اشتباهات متداول و ممکنه دفترخانه مبنی بر زیادتی واریز تعیین تکلیف نشده است زیرا علاوه بر اشتباهات غیر قابل اجتناب ، در مواردی ممکن است  وجوه قانونی صحیحا"محاسبه و پرداخت گردیده ولی بعدا" و قبل از تنظیم سند و یا قبل از امضا ،  بنا به تمایل متعاملین یا اعلام مراجع مربوطه مثل بانکها مبلغ سند کاهش ویا حتی افزایش پیدا کند و برای بازپرداخت مابه التفاوت میباید راهکار لازم اندیشیده شود
  • مضافا" اینکه چون اکثر مراجعه  کنندگان فاقد کارت میباشند و پرداختها از کارت سردفتر انجام میشود لذا بازپرداخت وجوه اضافه به سردفتر بلامانع اعلام گردد  
  • 7-با عنایت به ماده 15 دستورالعمل و لغو بخشنامه های مغایر ، نظر به اینکه  تکلیف پرداخت حق الثبت اسناد غیرمالی و گواهی امضا بصورت انفرادی ویا جمعی معیین نگردیده مستدعی است ضمن ارائه طریق در این خصوص ، بلحاظ رفع هرگونه ابهام و لزوم شفاف سازی هرچه بیشتر ،  در مورد بخشنامه های مرتبط بشرح ذیل نظر آن مقام امر به ابلاغ گردد  
  • بخشنامه شماره 2472/10 مورخ 28/03/69
  • بخشنامه شماره  31235/34/1   مورخ 10/12/79   
  • دستورالعمل شماره 24561/1 مورخ 10/10/79
  • بخشنامه شماره 2363/34/1  مورخ 9/2/80
  •                                                            جامعه سردفتران و دفتریاران استان یزد

 

 

/ 13 نظر / 5 بازدید
نمایش نظرات قبلی

با سلام خواستم بگویم سیستم و برنامه خوب است ولی فرایند دفاتر اسناد چگونه توجیه شود که یک کارمند فقط بایستی معطل سیستم شود و حال آنکه کارکنان بانک فیض مادی آن را درک میکنند و نیز هزینه اوراق مصرفی جهت پرینت فیشها و نیز هزینه اشغال تلفن و ...نیز کجای آن در نظر گرفته شده است.

دفترخانه ها

بسمه تعالی در زمان انتقال حساب و یا افزایش موجودی جهت استفاده کارت سردفتر بانکها بدون نوبت کار را انجام دهند

0

0خواهشمندم پیشنهاد دهید در دستگاه واریزی اسناد غیر مالی گنجانده شود وکل اسناد غیر مالی 5روزه واریز کلی شود وپول اوراق مصرفی آ-4 با کیست پرینت ان هزینه پودر چاپگر لیزری این از قطعی غیر منقول که با 15 هزار تومان سند 100میلیونی انتقال می دهیم و این از مالیات ارزش افزوده که دردسر دیگر به دفاتر است باید هم اخذ هم واریز در هر 3 ماه نمایند این را هم به نامه اضافه نمایید هم در اینترنت ثبت نام کنند

1

باسلام 1-نه والله شوخی نبود به خدا کار دفاتر اسناد رسمی رو به اضمحلال است باید مسئولان فکر ریشه ای نمایند2-دفتر یاران هیچ نقشی در کار دفاتر ندارند باید حذف گردند 3- با 15 در صد دفتریاران 3 کارمند می شود اورد جهت کار - جامعه یزد فعالیت خوبی دارد در مقایسه با سایر البته در سایت خود تمام را مرور می کنم به خدا جدی میگویم

سهراب

باسلام در نامه یک مهم اشاره نشده که واریز از ان در ظهر که سند ها هم در این موقع بیشتر نوشته می شود کار اضطراب اوری شده در 70 در صد موارد -- خطا در پیکربندی - خطا در ارسال ودریافت و-- تراکنش معتبر نیست -- بلافاصله اگر از حساب شما کسر شد تا 45 روز مزخرفات وکذا -- این معضل بزرگی است در نامه ها اشاره نمایید امکان اولویت در واریز پیش بینی شود مثل بانک ها بطور ویژه وانی و با این پیام فوق در خطا در حد 2 در صد نه 70 و80 درصد ....

دفترخانه ها

بسمه تعالی بهتر است برنامه نرم افزار طوری اصلاح گردد که امکان پرینت هم زمان چند فیش با انتخاب آنها وجود داشته باشد

دفترخانه ها

بسمه تعالی فیش پرداختی حاوی شماره مرجع!

دفترخانه ها

بسمه تعالی با شرکت طرف قرارداد فسخ قرارداد شود وافعا وضعیت موجود و وقت گیری دستگاه طاقت فرسا و اعصاب خرد کن است

دفترخانه ها

بسمه تعالی در هنگامی که سیم مخابرات توسط افراد خاطی قطع یا به سرقت می رود و پروسه وصل سه تا چهار روز طول بکشد چه باید کرد

دفترخانه ها

بسمه تعالی بهتر نیست در نرم افزار 1- جایی برای مالیات افزوده باشد 2- هنگام واریز فیش کانون نرم افزار هم عمل کرده و در صورتحساب بیاورد